HOURGLASS (2008)
video with narration
b&w 0:02:56
ZEROFOUNDATION
(Miguel Seabra + hmBrito)
Narration:
(hmBrito + Maria João Castelão)

"UN-CONTROLLED" (I.M.A.N. 08)
Casa das Artes, Famalicão, Portugal








He discovered, when given his first watch, he could count the interval of time the hand of the
clock takes to travel from one second to the next.

 

The very same capacity showed for calculating subdivisions of time allowed evoking to his
memory several elements of a person: the hertzian oscillations of breathing, the sequence of
angles executed by the eyes inside their orbits for expressing a determined mood or feeling,
the tree-like changes in the vertebral posture due to the effects of planetary gravity, wrinkles
appearing and extending like plate tectonics, the ballistic trajectory of fluids launched by the
mouth in each spoken phrase and the effects of earth's rotation when establishing the precise
point where they would land and form circular microscopic lakes, the sine wave of a tone, the
pitch of each letter, the variations of temperature in a sentence, the waveform of the speech,
the cascade of the hair, the synchronized swimming of the hands, the atom vibration aroused
by proximity…

 

The being in front of him would never become…permanent. To be so he would need to
remember, in static fashion, the statistical properties that composed the person, but the person
was, at each second, infinitely unfolding the possibilities of what she could be…billions of
billions of images and sounds which had to filed in the billions of infinitesimal shelves between
the time the hand takes to travel from one second to the next.

HOURGLASS
(AMPULHETA)

Descobriu, quando lhe deram o primeiro relógio, que podia contar o intervalo de tempo que o
ponteiro do relógio demora a percorrer o espaço entre dois segundos.

A mesma capacidade demonstrada para calcular as subdivisões do tempo permitia-lhe evocar
à memória diversos elementos de uma pessoa: a oscilação hertziana da respiração, a
sequência de ângulos executados pelos olhos dentro das órbitas ao expressar determinado
estado de espírito ou sentimento, as mudanças arbóreas que ocorriam na postura vertebral,
devido aos efeitos da gravidade planetária, rugas aparecendo e esticando como placas
tectónicas, a trajectória balística dos fluidos projectados pela boca em cada frase proferida, e
os efeitos da rotação terrestre na determinação do ponto em que iriam impactar formando
lagos circulares e microscópicos, a onda sinusoidal de um tom, a frequência de cada letra, as
variações de temperatura numa frase, a ondulação do discurso, a cascata do cabelo, a
natação sincronizada das mãos, a vibração dos átomos excitados por proximidade…

O ser à sua frente nunca se tornaria…permanente. Para que isso fosse possível ele necessitaria
de recordar-se, num formato estático, das propriedades estatísticas que compõem essa
pessoa, mas a pessoa, a cada segundo, desdobrava infinitamente as possibilidades daquilo
que poderia vir a ser…biliões de biliões de imagens e sons que tinham de ser catalogados
nos biliões de prateleiras infinitesimais entre o tempo que o ponteiro tarda em chegar de um
segundo ao outro.